Uttalande: Kungligt bröllop väcker republikaner

Gemensamt uttalande antaget av Unga Republikaner och Republikanska Föreningen.
Helgens bröllop mellan Madeleine Bernadotte och Christopher O’Neill borde vara en privat angelägenhet, men så är inte fallet. Deras giftermål får uppmärksamhet eftersom hon kan ärva Sveriges högsta offentliga ämbete.
– Offentliga ämbeten ska inte gå i arv och för mig är inte bröllopet viktigare än något annat bröllop. Trots en massiv mediebevakning utan sans och balans är detta bröllop inget som hela Sverige kommer att hylla. Jag och väldigt många med mig firar det inte, säger Anna Steele, vice ordförande för Republikanska föreningen.

– Ju mer strålkastarljuset riktas mot kungahuset, desto tydligare framstår denna institutions otidsenlighet och absurditet. Ett exempel är att Madeleine Bernadotte var tvungen att få både ett samtycke att gifta sig från sin far och ett godkännande från regeringen. Mediernas uppiskade bröllopshysteri kommer att väcka republikanen i många människor, säger Jonas Lundgren, ordförande för Unga republikaner.

One Comment on “Uttalande: Kungligt bröllop väcker republikaner

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: